Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Luova toimisto Krean opiskelija Jenna Nipala suunnitteli ja toteutti opinnäytetyönään Aboa Vetus & Ars Novasta virtuaalitodellisuudessa koettavan oppimisympäristön 360Mediatalon toimeksiantona.
Projektin tavoite oli kokeilla ja testata 360Editorin soveltuvuutta elämyksellisten oppimisympäristöjen tuottamiseen. 360-kuvien avulla luotiin 360Editorissa museosta virtuaalinen ympäristö, jossa oppija liikkuu tilasta toiseen samalla suorittaen erilaisia aisteihin vetoavia ja osallistavia oppimistehtäviä.
Projektissa tuotettu valmis oppimisympäristö oppimistehtävineen osoitti, että 360-video ja virtuaalitodellisuus tuovat lisäarvoa oppimiseen. Oppijat pääsevät eläytymään oppimisympäristöön ja nauttimaan sinne sijoittuvista oppimistehtävistä kokonaan uudella tavalla. Virtuaaliympäristössä oppimiskokemus on kuin mukaansatempaava seikkailu, johon oppija hyppää kirjaimellisesti sisään ja osallistuu aktiivisesti kaikilla aisteillaan. Kehittämisprojektin ja sen kokeilujen tuloksena ilmeni, että 360Editor on hyvä ja toimiva työkalu virtuaalisisältöä tuottaville opettajille ja opiskelijoille.
Projektin eri sidosryhmät, projektin kohteena oleva museo, oppimisympäristöjä käyttävät koulutusorganisaatiot sekä teknologista tuotekehitystä tekevä toimeksiantaja, hyötyivät kaikki merkittävästi. Museo sai välineitä markkinointiinsa. Kouluttajat ja oppijat saivat käytännönläheisen esimerkin siitä, kuinka vaivatonta virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen voi olla ilman aiempaa teknistä osaamista. Toimeksiantaja sai konkreettisia ehdotuksia julkaisualustansa kehittämiseen teknologian, visuaalisuuden ja käytettävyyden näkökulmasta.
Virtuaalitodellisuus tukee oppimista interaktiivisten toimintojensa avulla. Opetustavat mullistuvat ja uutta teknologiaa otetaan koko ajan enemmän käyttöön sekä kouluissa että työpaikoilla. 360Mediatalon toimitusjohtaja Henrik Helin on vaikuttunut työn tehneen Jenna Nipalan rohkeasta ja kunnianhimoisesta otteesta projektiin: ”Jenna teki erinomaista työtä innovoimalla produktion kohteen ja sen sisällön. Hän oli erittäin motivoitunut ja inspiroitunut koko projektin ajan ja hän toi hyvää näkemystä siihen, miten työkaluamme voi parantaa entisestään oppimiskäyttöä varten.”